Svar: Modermælkserstatning, aftensmad mm.

20. august 2023

Alder:
8 mdr.

Kære S

Tak for dit brev og fine spørgsmål. Det lyder som om, at det går godt hos jer:)

Med hensyn til modermælkserstatning (type 1) eller tilskudsblanding (type 2), så er der i følge Sundhedsstyrelsen ingen grund til at skifte modermælkserstatningen ud med en tilskudsblanding, hvis barnet trives fint og er glad for sin erstatning. Børn har normalt ikke behov for det højere indhold af protein og visse mineraler, som tilskudsblandingerne ofte vil indeholde. Du kan derfor godt bibeholde den nuværende NAN Sensilac 1.

Når mange forældre vælger at gå over på 2'eren efter 6 måneders alderen, så kan det skyldes flere ting. Nogle forældre skifter over, fordi de tror, at det er noget man skal, når barnet bliver 6 måneder. Andre forældre tror, at type 2 mætter mere end type 1, hvilket ikke er tilfældet. Og så er der også nogen, som skifter over, fordi de skønner, at deres barn kan have glæde af f.eks. ekstra jern, som ofte er højere i type 2. Da jerndråber ikke længere gives til børn født til tiden, og jernbehovet skal dækkes via kosten, så kan man vælge at give type 2 for at sikre barnet lidt ekstra jern.

I følge Sundhedsstyrelsen, så sikres jernbehovet dog fint via en jernholdig kost, hvilket inkluderer kød, fjerkræ, fisk ved så mange måltider som muligt. Derudover ved at bruge modermælkserstatning i grød og mos, supplere med frugt til grød, da C-vitamin vil fremme optagelsen af jern. Og også ved f.eks. at tilbyde æg, og fra ca. 8 måneders alderen være opmærksom på at tilbyde jernholdigt pålæg.

I forhold til rugbrød, så er det rigtig godt, at jeres datter spiser dette og er glad for det. I må meget gerne variere med forskelligt pålæg, så hun f.eks. får leverpostej, frikadeller, fiskefrikadeller, torskerogn og også gerne rester af fisk fra aftensmaden. Derudover æg - fordi det alt sammen kan være med til at øge hendes jernindtag.

Med hensyn til aftensmad, så vil mange børn i jeres datters alder begynde at lukke munden for skeen, og det er ofte ikke tegn på kræsenhed, men snarere udtryk for, at de gerne vil begynde at spise mere og mere selv. Det er derfor rigtig godt, hvis I kan give hende mad i hånden, som hun selv kan sidde med, gumle og gnaske sig igennem. I må naturligvis gerne supplere med lidt mosede familieretter, men prøv at medtænke fingermad af forskellige slags. ...

Annonce

...

Hun må f.eks. gerne få frikadeller af både kød og fisk. Hun må også meget gerne få f.eks. grøntsagsmuffins, som kan laves både med forskellige grøntsager, kød, fisk, æg og måske lidt ost.. Hun må også meget gerne få kogte broccoli- eller blomkålsbuketter eller det kan være kartoffelbåde fra ovnen. Hun må også gerne få godt kogte pastaskruer, møllehjul, spaghetti eller lignende - kogt godt møre i starten, så hun bedre kan tygge og bearbejde det i munden, men stadig sådan, at hun kan sidde med det i hånden og selv styre måltidet mere, gnaske og gumle. Laver I f.eks. lidt bagt laks i ovnen sammen med en form for pasta og lidt kogt broccoli, så vil hun kunne spise lidt af det hele med fingrene:)

Derudover så må I naturligvis meget gerne stadig supplere med lidt på en ske eller gaffel, når I kan få lov til det. Det vil naturligt kræve stor koncentration at spise selv, og det er svært at hånd-øje-mund-koordinere, så hun kan hurtigt blive træt, før hun har fået tilstrækkeligt at spise. Derfor vil hun ofte stadig have behov for at blive suppleret med lidt på ske eller gaffel, ligesom hun også kan have glæde af f.eks. at få en godnatgrød, så I sikrer jer, at hun ikke går sulten i seng og derfor vågner op om natten og f.eks. søger en flaske ekstra, fordi hun reelt er sulten:)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er også vigtigt at medtænke, at børn ofte skal smage mange gange, før de har vænnet sig til ny smag og konsistens. De skal ofte præsenteres for en ret mellem 5-15 gange, før de føler sig trygge ved det og ved at spise det. Derfor er det rigtig godt, hvis I jævnligt serverer det samme, for jo mere jeres datter ser det, møder det - og også ser at I spiser det og nyder det - jo mere tryg vil hun blive ved det og jo mere vil hun naturligt også selv begynde at spise det. Derfor har du ret i, at man nogle gange skal fortsætte, og så vil hun en dag sandsynligvis "bide på":)

Når det er sagt, så er det dog altid en god idé at servere nye fødevarer sammen med noget, som er genkendeligt og dermed trygt. Så hvis I skal have noget nyt en aften, så kan I f.eks. servere lidt rugbrød sammen med, fordi hun så kan starte med at spise lidt brød, som hun er glad for, og derefter så måske tør smage lidt af det nye også:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien